• 08. februar 2018
  • Stian Slaatten Skistad

For halvannet år siden, etter en tur på Holleia, fikk Stian Slaatten Skistad fra Tyristrand en idé. – Inspirert av det flotte landskapet på Ringerike begynte jeg å tenke. Hvor i Norge har jeg egentlig vært? Jeg fikk en idé om å lage et kart som tydelig viste hvor man har vært og som var morsomt å bruke.

Han fikk med seg gründerkamerat Olav Marius Lileng fra Sarpsborg, og Skrapekartet Norge var et faktum. De to møttes under studier på Ås og hadde lenge tenkt på å starte noe sammen. Foreløpig er skrapekartet et deltidsprosjekt, men de ser ikke bort i fra at kartbedriften etter hvert kan ta over for jobbene de har i dag.

Inspirert av det flotte landskapet på Ringerike begynte jeg å tenke. Hvor i Norge har jeg egentlig vært?

Skrapekartet er et Norgeskart som viser alle kommunene i landet per 2016. På overflaten er det et ”skrapelodd-materiale”, hvor man kan skrape bort de kommunene man har besøkt. – Det er en veldig fin måte å se hvilke deler av Norge du har sett og hvilke deler du ikke har sett, sier Olav. Kartet gjør det morsomt og enkelt å planlegge neste Norges-ferie.

Skrapekart

– Når man skraper tenker man på turer man har hatt, og det vekker fort gode minner, sier Stian.

Med seg på laget fikk de Maria Berg-Leirvåg, også fra Ringerike. Hun har utdanning innen design fra Arkitekt- og designhøgskolen og driver eget designfirma. – Med et slikt produkt er vi avhengige av å ha topp kvalitet, så da trenger vi proffe folk. Vi utvikler ideene, men designet må andre ta seg av, smiler de to kameratene

Produktet ble lansert før jul og mottagelsen var over all forventning. – Vi hadde et par kampanjer på facebook, og etter noen uker var hele førsteopplaget revet bort, sier Olav entusiastisk.

– Vi selger kart gjennom nettbutikken skrapekartet.no og til bedrifter som gaver til ansatte, legger Stian til.

Stian Slaatten Skistad (til venstre) og Olav Marius Lileng med Skrapekartet.

De jobber også med å få solgt inn kartet i suvenirbutikker og bokhandlere rundt i landet. Målet er at Skrapekartet Norge skal bli et produkt som er kjent over det ganske land.

– Basert på mottagelsen vi har fått, jobber vi videre med å spre det første produktet, og
utvikle nye karttyper. – Nå jobber vi med å lage en plakat med et utvalg av norske fjelltopper, sier Stian. Der kan du skrape topper etter at du har besteget dem.

De unge herrene har planene klare, og oppfordrer alle som er interesserte til å besøke dem på skrapekartet.no og følge dem på facebook for å få nyheter og gode tilbud.

Magasinet Ringerike

Utgave #4 2017 er nå tilgjengelig!

Last ned Se eldre utgaver i arkivet

Hva skjer'a?

Ikke gå glipp av våre oppdateringer om hva som rører seg i Ringeriksregionen