Til tross for at Mapamima kun har eksistert i to år, har den fargerike barne- og ungdomsbutikken for lengst rukket å ta en solid posisjon i bybildet. Det er takket være en driftig, framoverlent og ikke minst kreativ eier. Og butikken – ja, den er en fargebombe av en oppdagelsesreise, fylt med spennende nyheter i hyllene. Målgruppen oppsummeres helt enkelt som hele barndommen; 0-18 år ...

 Mapamima Hønefoss

Kirsten Bjørhus gleder seg over å ha blitt bestemor for aller første gang og har stor glede av å gjøre stas på barnebarnet.

”Det begynner jo å bli en stund siden jeg sist gikk i barnebutikker, så gleden var stor da jeg oppdaget Mapamima. Det er godt å kunne ha et så bra alternativ til alle disse kjedebutikkene”, forteller Kirsten Bjørhus. Innholdet i handleposen er overraskelser til barnebarnet og kan derfor ikke kan røpes her.

Kvalitet og kreativitet

Mapamima er en butikk i stadig utvikling og bevegelse, det være seg både utforming og innhold. Nye merker kommer til, mens andre må vike plass. Etterspørsel og kvalitetsnivå blir kontinuerlig kontrollert og analysert.

Mapamima Hønefoss

”Skal man overleve i butikkbransjen, nytter det ikke å sove i timen. Da må man hele tiden følge med og jobbe aktivt i takt med markedet”, mener Gro-Helene. Og er det noe hun er rå på, så er det nettopp det å holde seg oppdatert. Med trenet og kritisk blikk, er hun stadig på ”snusern” etter nyheter i jakten på den perfekte varemiksen.

Skal man overleve i butikkbransjen, nytter det ikke å sove i timen.

Butikkens interiør og design er noe helt for seg selv. Sammen med sin mann, har Gro-Helene saumfart brukthandlere og loppemarkeder etter butikkinnredning noe utenom det vanlige. Med energi og pågangsmot har hun snekret og malt, trukket om og tapetsert. Så er også resultatet blitt unikt.

Tegneseriekledde lamper, tapetserte hyller, gulmalt skinnsofa, ombygde bondeantikviteter, hammondorgel og små figurer som dukker opp der du minst forventer det. Dette må virkelig oppleves!

 Mapamima Hønefoss

Mapamima Hønefoss

Bærekraftig profil

For å ha en realistisk tilnærming til lokalmarkedet, er prisnivået blitt senket noe, med større vekt på ”melk & brød-varer”. Konseptet er ikke på noen som helst måte blitt mindre spennende av den grunn. Men når det kommer til krav til kvalitet, er hun ufravikelig. ”Jeg har nok måttet svelge noen kameler på veien. Men vår etiske og grønne profil vil alltid stå fjellstøtt. Av miljøhensyn bestreber vi å finne klær produsert av resirkulerte og organiske materialer, med etiske og miljøvennlige produksjonslinjer”, forklarer Gro-Helene overbevisende

 Mapamima HønefossSvenske Mini Rodini er et av husets favorittmerker. En hel vegg er viet de fargerike kvalitetsplaggene, som dekker aldersgruppen 0-11 år. I tråd med Gro-Helenes filosofi, er alle plaggene laget av økologiske og resirkulerte materialer. Kjennetegnet til Mini Rodini er den spennende bruken av fargerike og fantasifulle figurer, som en hyllest til barns kreativitet og fantasi.
 

Mapamima er en butikk i vekst. I fjor høst utvidet de målgruppen, til også å gjelde ungdom. Skjæringspunktet mellom barn og voksen kan som kjent ofte være en stor utfordring når det kommer til klær og mote.

”Jeg fikk stadig små hint om at byen trengte en ungdomsbutikk. Så da gjorde vi noe med. Derfor tilbyr vi nå superkule merker som Diesel, Little Remix, Cost:Bart, I dig denim og FUB  helt opp til 16 år - med stor suksess”, bekrefter Gro-Helene. ”Og får du ikke med ungdommen på handletur, så tilbyr vi selvsagt både hjemlån og deponering”.

 Mapamima Hønefoss

På flyttefot

Etter to gode år i Sentrumskvartalet, er Mapamima snart på flyttefot - nærmere bestemt til Flattumsgate 6. ”Jeg har hatt to gode år i Sentrumskvartalet. Men slik jeg driver, er det mer hensiktsmessig å stå mer fritt med ”eget hus”. Og så elsker jeg jo gamle trehus med sjel. Så da det lille, hvitmalte huset med en så sentral beliggenhet ble tilgjengelig, kjente jeg umiddelbart på meg at det var riktig. Men jeg kommer til å savne alle de fine tapetserte veggene vi har her nede …”, sukker Gro-Helene mens hun ser seg rundt.

Mapamima Hønefoss

Kjenner vi henne rett, blir det garantert ikke mindre spennende når ”nye” Mapamima åpner dørene i Flattumsgate i juni.

Men det er ikke bare i egen butikk hun er engasjert. Gro-Helene er en fargerik person som også har markert seg med gode idéer for sentrumshandelen i Hønefoss. Hun er full av lovord både for byen sin, kundene og samarbeide mellom butikkene. ”Vi har et unikt bysentrum med mange gode butikker. Sammen har vi mye spennende på gang, så det er bare å glede seg”, avslutter hun.

 

 

@ringeriksregionen

Livet som hund er ikke så verst! Ihvertfall ikke hvis en kan få løpe fritt ved Røsholmstranda ved Tyrifjorden.
Credit: @sognafaret #opplevringerike #tyrifjorden #røsholmstranda #ringeriksregionen #retriever #lovemydog #liveterbestute
Skyene speiler seg så vakkert i Gullerudtjern. Takk til @bentheliefjeldheim for dagens #opplevringerike 
#ringeriksregionen #ringerike #norsknatur #visitnorway #instanature #ilovenorway
Stemningsfullt bilde fra AKA Arena. 
Credit: @tonjerandersen #hbk #opplevringerike #ringeriksregionen #fotball #hønefoss #visitnorway #fosseberget #hønefossbk
Vakkert er det på tur til Svarttjernskollen på Vikerfjell. Takk til @mari.lunder for dagens #opplevringerike 
#vikerfjell #ringeriksregionen #dreamchasersnorway #norsknatur #instanature #liveterbestute #visitnorway #fjelltur
Vakkert høstbilde fra Jevnaker kirke. Credit: @ane01995
#jevnaker #ringeriksregionen #opplevringerike #høstfarger #dreamchasersnorway #visitnorway #dennorskekirke
Fiskelykke på Ringerike. Takk til @jarlesolheim for dagens #opplevringerike 
#nordmarka #heggelivann  #ringeriksregionen #ringkollen #fisketur #liveterbestute #norsknatur #utno #visitnorway
Har du hørt om Djevelens punsjebolle? Et artig turmål i Ringeriksregionen. Credit: @tldyrbeck
#opplevringerike #liveterbestute #djevelenspunsjbolle #instanature #norsknatur #visitnorway #tipåtoppringerike
Som hentet rett ut av Flåklypa! På toppen av Kongsgårdskollen i Ådalen ligger den gamle brannvakthytta. Takk til @annejorunhjansen for dagens #opplevringerike
 #ringeriksregionen #liveterbestute #visitnorway #instanature #instapic #norsknatur #ringerike #utsikt

Magasinet Ringerike

Utgave #3 2017 er nå tilgjengelig!

Last ned Se eldre utgaver i arkivet

Hva skjer'a?

Ikke gå glipp av våre oppdateringer om hva som rører seg i Ringeriksregionen