Bedriften med utviklingssenter på Eggemoen utvikler ny teknologi for raskere og billigere produksjon av titandeler til fly- og romfartsindustrien.

Kathrine Kværnæs Ryengen, med tittelen VP Sales Operations & Business Development ved Norsk Titanium på Eggemoen forteller at de nå ser fantastiske resultater av sitt
utviklingsarbeid.

Kathrine Kværnæs Ryengen Norsk Titanium

Kathrine Kværnæs Ryengen, VP Sales Operations & Business Development ved Norsk Titanium på Eggemoen.

Resultatene hun forteller om handler ikke bare om produksjon av titandeler til flyindustrien, men også om hvordan de i samarbeid med nabobedriften Tronrud Engineering har klart å utvikle en industriell 3D-printer som oppnår høyeste smidde kvalitet av det edle metallet. Store aktører som Boeing og Airbus har nå virkelig fått øynene opp for Norsk Titanium på Eggemoen.

Lett å få nye medarbeidere

Fra 2011 og frem til i dag har antallet ansatte hos Norsk Titanium Eggemoen økt fra 12 til rundt 75 stykker. – Vi har noen fantastisk flinke operatører her, som vi blant annet har rekruttert fra det som var Norske Skog, Follum fabrikker. Vi opplever at det er lett å få nye medarbeidere hit og får meget godt kvalifiserte søkere til oss. Fagmiljøet her består av operatører, ingeniører, fysikere og metallurger i tillegg til funksjoner som økonomi, salg og markedsføring, forteller Kathrine Kværnæs Ryengen.

Norsk Titanium

- Vi har noen fantastisk flinke operatører her, som vi blant annet har rekruttert fra det som var Norske Skog, Follum fabrikker.

– Mange velger også å bosette seg i regionen, da de ønsker å bli værende her, forteller hun videre. Selv har hun bakgrunn fra blant annet NTNU i Trondheim og har sammen med mange andre funnet et spennende og innovativt fagmiljø på Eggemoen.

Med flere medarbeidere og en stadig utvikling av produksjonsmetoder og produkter, oppsto også behovet for mer fysisk plass. – Vi har et veldig godt samarbeid med Tronrud Engineering og Eivind Bjørntvedt som er ansvarlig for eiendomsutviklingen av området på Eggemoen. – Vi tenkte da; la oss bygge et nytt bygg! Og i løpet av ni måneder sto hallen med 3 000 kvadratmeter splitter nye produksjonslokaler klare, smiler Ryengen.

Store aktører som Boeing og Airbus har nå virkelig har fått øynene opp for Norsk Titanium på Eggemoen.

Den nye produksjonshallen legger til rette for en enda mer strømlinjeformet produksjonslinje av Norsk Titanium’s patenterte maskiner. – Produksjonen er blitt mye mer effektiv som følge av samarbeidet med Tronrud Engineering. De to nabobedriftene er begge kjent for høy teknisk kompetanse og evnen til å tenke stort.

Et internasjonalt miljø på Eggemoen

Vi får også bekreftet antagelsen om et internasjonalt miljø på Eggemoen når Ryengen forteller at arbeidsspråket er engelsk – og at de har ansatte fra 15 ulike nasjoner.

Norsk Titanium skal i første rekke bygge 30 nye maskiner for produksjon av titandeler. Disse maskinene skal så sendes videre til den nye produksjonsfabrikken i Plattsburgh, New York. Maskinene skal lage deler til blant annet flyindustrien. Fabrikken vil bidra til
nærmere 400 nye arbeidsplasser i Plattsburgh.

Ryengen forklarer årsaken til at fabrikken legges til nettopp denne byen: – 125 millioner dollar, altså rundt en milliard norske kroner, svarer Ryengen raskt, og smiler før hun forklarer nærmere. – Delstatsmyndighetene investerer i fabrikken og produksjonsutstyret for å skape arbeidsplasser, og vi bidrar til å bringe ny og unik kompetanse til Plattsburgh – som ønsker å posisjonere seg innen avansert fabrikasjonsteknologi.

Norsk Titanium

Norsk Titanium har med sine produkter og kompetanse satt en helt ny standard for flyindustrien.

Kompetanseoverføringen er godt i gang, og vi har allerede gjennomført flere runder med opplæring av de amerikanske operatørene her på Eggemoen. Selv om mye av produksjonen legges til Plattsburgh, vil fagmiljøet på Eggemoen fortsatt spille en helt sentral rolle. Teknologisenteret skal som en del av selskapets strategi opprettholdes på Eggemoen.

– Dette er et vinn/vinn-prosjekt både for oss og for delstaten New York – og ikke minst Plattsburgh, en by med omtrent like mange innbyggere som Hønefoss. Og for oss er nærheten til markedet selvsagt avgjørende, forklarer hun videre.


Setter en helt ny standard for flyindustrien

Det unike samarbeidet med Tronrud Engineering er viktig. De er en strategisk partner i produksjon av 3D-printerne, og når disse er klare for ferdigstillelse rulles de direkte fra Tronrud Engineering – og inn i de nye produksjonslokalene til Norsk Titanium.

Å posisjonere seg som leverandør til aerospace-industrien, krever svært høy kompetanse kombinert med målrettet arbeid – og stort engasjement. Standardene som skal etterleves er skyhøye, og for i det hele tatt å bli vurdert som underleverandør til gigantene Boeing eller Airbus nytter det ikke med omtrentligheter. Alt må være bunnsolid.

Norsk Titanium har med sine produkter og kompetanse satt en helt ny standard for flyindustrien. Boeing lanserte i fjor en ny materialstandard for 3D-printet titan – basert på samarbeidet med Norsk Titanium. Og så langt er Norsk Titanium eneste kvalifiserte
leverandør. Og eneste norske direkte Boeing-leverandør.

Norsk Titanium

Kathrine gir oss et eksempel på hva deres produkter betyr for industrien, og tar utgangspunktet i en flytype som etter hvert er godt kjent for de fleste, også for Bjørn Kjos fra Sokna på Ringerike; nemlig Dreamliner.

– 15 prosent av en Dreamliner’s vekt er titan, det vil si ca.25 tonn. Med dagens tilvirkningsmetode går det med omtrent 120 tonn titan for å lage 25 tonn titandeler, altså en gjennomsnittlig utnyttelsesgrad på 5:1. For de delene Norsk Titanium ser på kan
utnyttelsesgraden være så lav som 30:1. Med Norsk Titanium’s metode blir utnyttelsesgraden rundt 3:1. Framfor å slipe ned store mengder råmateriale til komponenter, blir delene lagvis bygget opp i en 3D-printer. Lag på lag med smeltet titantråd blir «sydd» sammen i mindre emner, og dette innebærer betydelig materialbesparelser – og dermed lavere kostnader for kritiske deler, avslutter
Kathrine Kværnæs Ryengen.


Ikke så rart de ser mot Eggemoen både fra Boeing i Seattle og Airbus i Toulouse!

Magasinet Ringerike

Utgave #3 2017 er nå tilgjengelig!

Last ned Se eldre utgaver i arkivet

Hva skjer'a?

Ikke gå glipp av våre oppdateringer om hva som rører seg i Ringeriksregionen