Ask Brygghus er et lite håndbryggeri som på kort tid har møtt mange begeistrede ganer med sine kombuchaer. Alle brygget med egenutviklede oppskrifter og 100% økologiske
råvarer. Her er det ingen kompromisser verken når det gjelder innhold eller fremstillingsmåte. Tebladene, sukkeret, urtene og alt annet som gir den gode smaken er nøye vurdert før de har fått være med inn i dette laboratoriet av et produksjonslokale.

Ask Brygghus

– Vi har ennå god nok kapasitet med det produksjonsutstyret vi har i dag, den kritiske grensen på «tappelinja» går på rundt 60 000 flasker i måneden. I dag ligger vi på et sted mellom 25 000 og 30 000 flasker per måned, forteller Brewmaster Andreas Evang.

Symbiotic culture of bacteria and yeast

Den spesielle- og helt essensielle komponenten i kombucha, «scoby»; en forkortelse for «symbiotic culture of bacteria and yeast», altså gjærsubstansen som mater kombucha-brygget og dermed får teen til å fermentere, ble kjøpt for en tohundre-lapp av en kombucha-produserende dame på Nannestad for ti år siden. 

Dette høyst levende, og tross prisen verdifulle, utgangspunktet danner bærebjelken i all kombucha-produksjon. Scobyen er som regel en engangsanskaffelse, den kan holde seg fin og leve lenge når den bare får god pleie og riktig «mat» underveis. Litt ferdig laget kombucha tilsettes scobyen etterhvert som den blir brukt til ny produksjon, og på denne måten «mater barna moren» og omvendt – i en, under gode forhold, evig syklus.

Spenningen var derfor stor og transportsikkerheten på topp da Ask-scobyen sist høst var på flyttefot – fra bryggeriet i Bærum til Sundvollen næringspark, der bedre og større produksjonslokaler sto klare for et Ask Brygghus i vekst. Fru Scoby Ask klarte heldigvis
reisen over Sollihøgda godt – og leverer nå som aldri før!

Utvider stadig sitt sortiment

Ask Brygghus utvider stadig sitt sortiment. Blant annet har de kommet med et spenstig ingefærøl tilgjengelig fra tappekran på utvalgte restauranter, og fra små brune flasker i nå rundt 750 utsalgssteder. Hvis det ikke er utsolgt, da. For etterspørselen etter både den «vanlige» Ging Kong og juleversjonen Ginger Bell har i enkelte perioder vært større enn leveringsevnen. Og det er jo drømmesituasjonen for enhver som produserer ferskvarer.

Ask Brygghus

Produksjonssjef Kristoffer Jahren Norum håndterer to tonn økologisk ingefær, nyankommet fra Peru. Etter rensing blir ingefærmassen kaldpresset til en ren og sterk juice, før den går videre inn i prosessen for å bli verdens beste ingfærøl! Her i brygghuset har Kristoffer blitt døpt om til “Ferminator”, på grunn av hans lange erfaring innenfor ulike typer fermentering – han ånder og lever for probiotika!

Det er forresten ikke rart at det går unna, for renere og friskere ingefærsmak skal du lete lenge etter! Ingefærøl er nemlig så mangt; og den de brygger her inneholder langt mindre sukker og mye mer ingefær enn de man ellers får tak i – det er et helt unikt produkt, ren medisin!

Indian Tonic i særklasse

Det nyeste vidunderet er en Indian Tonic i særklasse. Verdens, eller hvertfall Europas, eneste økologiske indian tonic produsert med ekte kinin. Smaken er ekte, frisk – og skikkelig bitter. Kininen er et klassisk legemiddel brukt i tropiske strøk mot blant annet malaria, og kommer fra den røde, svært bitre kinabarken.

De aller fleste tonicer på markedet får imidlertid den bitre aromaen sin fra et smakshermende stoff som kan minne om orginalen – men som er noe helt annet. Akkurat som at vanilje ofte erstattes av syntetisk vanillin fordi det smaker litt som vanilje, og i tillegg er mye billigere enn «the real stuff» .

Det var som kjent de utstasjonerte engelskmennennene i kolonitidens India som oppfant Indian Tonic. De ble presentert for kininpulver som medisin, og for å få det til å smake bedre tilsatte de sukker og sodavann. I tillegg helte de på en god dæsj av medbrakt nødbrennevin, pluss noen gode isbiter – og kanskje en sitronskive. Slik ble klassikeren
GT født, men den versjonen som oftest blir servert i dag er altså frarøvet det medisinske utgangspunktet, nemlig kinin.

Stadig større etterspørsel

Med økende sortiment, og stadig større etterspørsel etter de unike drikkene fra Ask Brygghus, må Brewmaster Andreas Evang og hans team hele tiden tenke noen hakk  fremover. Hvertfall seks måneder, for det er den tiden det tar å «hive seg rundt» for å unngå den berømte «flaskehalsen». Og her passer begrepet svært godt.

– Vi har ennå god nok kapasitet med det produksjonsutstyret vi har i dag, den kritiske grensen på «tappelinja» går på rundt 60 000 flasker i måneden. I dag ligger vi på et sted mellom 25 000 og 30 000 flasker per måned, forteller Brewmaster. Men foreløpig er det ingen andre flaskehalser her på Ask Brygghus enn de veldig korte brune på toppen av særpregete kombucha-, ingefærøl- og tonicflasker med gjenkjennelige etiketter. Det er bare masse god energi og virkelyst blant alle som jobber her!

Har landet i hjertet mitt

– Jeg har hatt flere forskjellige yrker i mitt liv, forteller den godt tatoverte 40-åringen fra Bærum – som til daglig pendler mellom Sundvollen og Sørkedalens innerste avkrok på rundt ett bilbatteripåfyll. Hvis det ikke er sommerføre, da – for mye kan tyde på at pendlingen da er tohjulsbasert. Det henger hvertfall et imponerende stykke motorsykkel fra taket på lageret – og den kan se ut til å matche The Brewmaster ganske godt…

Andreas Evang

The Brewmaster himself: Andreas Evangs satsing på smakfulle alkoholfrie brygg har truffet spikeren helt riktig; etterspørselen er svært god – og økende, så det er bare å brette opp ermene og stå på!

– Alt jeg har jobbet med tidligere har vært veldig spennende, men nå føler jeg at jeg at jeg virkelig har landet i hjertet mitt! Andreas forteller om ett liv som møbelsnekker i Oslo, et annet liv som barbent eier av en beachclub med utleiehytter i Thailand – og enda ett som båtbygger, fartende rundt i flere verdensdeler for å bygge, vedlikeholde og reparere verdens raskeste seilbåt – den vant Volvo Ocean Race i 2005–2006.

Noen ganger har planene blitt realisert etterhvert som de har blitt lagt. Mer eller mindre spontant, men alltid med full kraft. Med så mange talenter og interesser er det heller ikke overraskende å høre at Andreas føler seg like hjemme på Bali som på Sundvollen og i
Sørkedalen.

Startet karrieren på Ask Brygghus med en grundig «fadderuke»

Under omvisningen dukker en Evang #2 opp. Det er fetter Fredrik, nylig ansatt som daglig leder i bedriften. – Vi er fire stykk Evang her nå. Sønnen min, Matias på 16 jobber
også her, forteller Andreas. Den nyansatte daglige lederen startet karrieren på Ask Brygghus med en grundig «fadderuke». Han måtte sette seg inn i en hel del ting som var annerledes enn det han har jobbet med tidligere, selvom han kommer fra «et sted i nabogata».

Fredrik har lang erfaring fra restaurantbransjen i Oslo, og har jobbet med mat og drikke av høy kvalitet i mange år. Nå har han kommet til Ask Brygghus for å løse spennende oppgaver i en bedrift som i stor grad fordrer at «alle gjør alt» – selvom en av hovedoppgavene nok vil bli å holde i drift og andre viktige strukturer. Slik at The Brewmaster kan få mer tid til lab-arbeid og produktutvikling – i tillegg til å passe på de store ståltankene i fermenteringsrommet.

Fermenteringprosessen foregår altså ved at en liten dose scoby blir tilsatt en stor dose søt te, og så begynner den under riktige temperaturforhold ganske raskt å spise av sukkeret. I prosessen utvikles gunstige bakterier, probiotika – og drikken får en lett syrlig smak i tillegg til små lette bobler fra den naturlige karboneringen. 

Ungdommene jobber på samme vilkår som de voksne

Evang #3, Matias, jobber i produksjonen sammen med kompisen Even og flere andre ungdommer som linjetappere og altmuligpersoner på deltid. 

Ask Brygghus

Alle ungdommene her jobber på samme vilkår som de voksne, poengterer Andreas.

Matias på 16 jobber i produksjonen – sammen med kompisen Even og flere andre ungdommer som også er linjetappere og altmuligpersoner på deltid. 

– De får den samme timelønnen, og det samme ansvaret. Jeg tror ungdommene har veldig godt av at det stilles forventninger til dem, og at de blir vist tillit. De skal jo ut i den voksne verden en dag, og det kan fort bli en sjokkartet opplevelse hvis de ikke har hatt – og tatt ansvar underveis.

Yoga og hektiske dager passer bra sammen

Det har vært mange «trange døgn» for Andreas siden oppstarten. Han er tidlig oppe og sent i seng, og han bruker arbeidstimene effektivt. Med eget yoga-rom ved siden av møterommet kan det ved første øyekast se ganske slapt og deilig ut her – men det
er ingen slapphet å merke når det kommer til å bygge bedrift.


Yoga på Ask Brygghus

De fargerike yogamattene er heller ikke soveputer, men veloverveid HMS i praksis. Her mener man at yoga og hektiske dager passer bra sammen. 

I denne bedriften er både yoga og travelhet en del av arbeidsdagen.

Hangen til lange og hektiske dager ligger kanskje til familien, for Evang #4 heter Kristoffer – en lillebror som til daglig er i full sving med å vinne priser og produsere håndlagede spekeprodukter i bedriften Ask Gård Foredling. I tillegg til at han har vært en viktig fødselshjelper i brorens brygghus, og stadig er innom for å se hva som er i gjæring her i Sundvollen næringspark.

Familierelasjonen mellom Ask Gård og Ask Brygghus er lett å se både i etikettutformingen og i de særegne produktnavnene. I tillegg er energi- og entusiasmenivået hos de to brødrene omtrent samme nivå. Det oser Passion – med absolutt stor P!

Smakspanel uten terning

Vi har testet noen av drikkene, både som forfriskning alene – eller som tilbehør til mat. Og her er det ingen terningkast, bare ren smaking, synsing og begeistring!

WANNABE: På anbefaling fra Kristoffer på Ask Gård testes denne kombuchaen sammen med den multiprisvinnende spekepølsen Holy Baloney – en klassisk italiensk salami. Og for et godt sammentreff disse to er!

Mild og frisk smak fra grønn te, humle og akasiehonning møter pepper og hvitløk i den fantastiske pølsen – en helt perfekt aperitivo! Wannabe passer også godt alene, den er lettdrikkelig – en slags smakshybrid mellom sider og ipa.
Et supert valg på bar!

GING KONG: Ble testet i flere omganger, først som tilbehør til en chana masala styrke medium pluss, siden produsenten blant annet anbefaler den som følge til indisk mat. Den pepperaktige smaken fra ferskpresset ingefær løfter nyansene fra masalaen til nye høyder, og en bedre match må man nok lete lenge etter.

Og kvaliteten på ingefæren som bærer drikken viser seg etter tre dagers førfrokost-drikking; da løsner tette bihuler, og en begynnende forkjølelse er borte før den har blitt til noe mer. Dette er ren medisin!

IT: For å virkelig få kontakt med særegenheten i denne versjonen av en klassiker må det sammenlikninger til. Det blir kjøpt inn sammenlikningsgrunnlag i form av tre andre flasker med indian tonic på etiketten, og store forskjeller viser seg allerede på vei ned i glasset.

Ingen av referanseflaskene har kinabark på innholdsfortegnelsen, noe som gjør drikken helt blank – mens denne har en lett rosa farge. Og den fruktige, bitre smaken legger seg bakerst på begge sider av tungen på en helt annen måte enn de andre. Denne er så smaksrik og spennende at den klarer seg helt utmerket uten engelskmennenes tilleggsingredienser, kanskje med unntak av noen gode isbiter på en varm sommerkveld.
Beste tonicen i verden!

 

Magasinet Ringerike

Magasinet Ringerike

Utgave #2 2019 er nå tilgjengelig!

Last ned Se eldre utgaver i arkivet

Hold deg oppdatert

Få ukentlige oppdateringer om hva som skjer i Ringeriksregionen, blogginnlegg med mer rett i din inboks.



Meld på nyhetsbrev