For å lykkes i bransjen i dag, kreves det både gode fagmiljøer og sterk vilje til å endre og utvikle seg. Vi tar en prat med konsernsjef i Ringeriks-Kraft, Ole Sunnset, om det som skjer – og hvordan de har valgt å tilnærme seg skiftet i bransjen for å ta en tydelig markedsposisjon.

Ole Sunnset

Konsernsjef i Ringeriks-Kraft Ole Sunnset.

Det er gått et år siden Ringeriks-Kraft sendte ut pressemelding om etablering av felles strømselskap med ValdresEnergi, og vi er nysgjerrig på hvorfor selskapet valgte å ikke fortsette som før. Betyr fusjonen mellom Ringeriks-Kraft Strøm og Valdres-Energi at de lokale kundene ikke er så viktig for dere?

– Tvert imot. For best å kunne ivareta kundene våre og møte den økte konkurransen valgte Ringeriks-Kraft å inngå et samarbeid med ValdresEnergi. Med økt selskapsstørrelse og større fagmiljøer har vi en forbedret evne til å levere det kunden etterspør. Men hele
idéen er å fortsatt være lokale. Vi skal være der kundene våre er, men vi må bygge muskler for å klare å stå imot de store, nasjonale aktørene. Sammen kan vi klare dette, konstaterer Sunnset.

– Vi ser flere endringer som kommer i fremtiden, og det stilles stadig høyere krav til oss i strømbransjen. Samtidig forventer kundene våre mer av oss. Det som var bra i 2016 er ikke lenger godt nok i 2018, fortsetter han.

På hvilken måte merker dere dette?

– Hele samfunnet blir stadig mer avhengig av klima- og miljøvennlig strøm. Jo mer avhengig vi blir, dess høyere blir også forventningene til en stabil strømleveranse. I tillegg skjer det jo en generell digitalisering av samfunnet, der vi allerede har begynt å skape smarte løsninger for å gjøre strømhverdagen til folk flest litt enklere, forklarer Sunnset.

Det er omtrent som å finne en partner i livet ellers

Hva er det dere har gjort, og kommer til å gjøre for å takle utfordringene i bransjen? 

– Vi må utvikle nye produkter og tjenester, som gjør at kunden vil fortsette å velge oss. Strøm kan ende opp med å bli et biprodukt i fremtiden, og da vil det være andre produkter og tjenester som vil avgjøre hvilken leverandør kundene velger.

Kraftriket

– Vi må hele tiden utvikle oss. I fremtiden kan det være flere og andre produkter og tjenester enn strøm som avgjør hvilken leverandør som blir valgt. Fra venstre: Åse Marit Holmen, Jørn K. Braathen, Stine Bølgenhaugen, Øyvind Hansen.

I den store sammenhengen var både Ringeriks-Kraft Strøm og ValdresEnergi små, og selv om vi satset på utvikling av nye produkter, gjorde størrelsen på selskapene at mulighetene var begrensede. Ringeriks-Kraft var på søken etter potensielle samarbeids-partnere en stund, nettopp for å kunne utvikle strømselskapet sitt i takt med samfunnets krav.

Etter dialog med ValdresEnergi fant vi ut at vi har likt verdigrunnlag, likt syn på fremtiden – og vi fant kjemien fort. Det er omtrent som å finne en partner i livet ellers, forteller Sunnset.

Vil kundene merke disse forandringene? 

– Det gjør de allerede. Vi har gått fra å levere strøm på papirfaktura, til nå å kunne vise strømforbruk i sanntid, time for time. Vi har også begynt å levere nye produkter, blant annet elbilladere og smartstyring til hytter. Dette er nye markeder som vi tror vil vokse
med tiden.

Kraftriket oppsto altså etter at vi så et behov ute i markedet. Vi tror at det å bygge muskler sammen, og tilby nye løsninger til kundene samtidig som vi beholder den lokale nærheten er den beste måten vi kan møte fremtiden på, avslutter Sunnset optimistisk.

Kraftriket

  • Kraftriket er det nye strømselskapet til Ringeriks-Kraft og ValdresEnergi.
  • Selskapet er inne i sitt andre driftsår og teller nå 12 ansatte, fordelt på Fagernes og Hønefoss.
  • Selskapet hadde en omsetning på MNOK 160 i 2017 og tett oppunder 30.000 kunder.
  • Hovedleveranse er strøm og strømrelaterte produkter tilpasset morgendagens smarte hjem og biler.

www.kraftriket.no

Magasinet Ringerike

Utgave #3 2018 er nå tilgjengelig!

Last ned Se eldre utgaver i arkivet

Hold deg oppdatert

Få ukentlige oppdateringer om hva som skjer i Ringeriksregionen, blogginnlegg med mer rett i din inboks.



Meld på nyhetsbrev